maandag 6 juni 2011

Examentips


Wie zit er nu allemaal in een van de meest rotte perioden van het jaar? Dacht ik al. Hoe goed ik mij ook probeer voor te bereiden, het blijft zo'n tijd van stress en van slapeloze nachten. Tenzij je een van die goede studenten bent. Hier zet ik even een paar tips om de examens een beetje aangenamer te laten verlopen, misschien zelfs vlotter. Opgelet, dit zijn geen studeertips. Eerder hoe-overleef-ik-de-examens-zonder-er-halfdood-uit-te-zien-tips.

- Het is ochtend. Vandaag heb je een examen, binnen een uur exact. Wat doe je: je eet een kom cornflakes of je neemt je boek vast en blokt nog even verder? Ga toch maar voor het eerste. Niemand houdt van de hemelse zichzelfverterende geluiden van een maag tijdens een examen. Bovendien zit je dan niet ver af van een appelflauwte; ga je even je examen afgeven en val je daar opeens door je knieën.

- Enkele minuten voor je het lokaal waar je examen gaat doen, binnen gaat. Rondom je staan tientallen mensen te stressen met verschillende papieren in hun hand. 'Oh nee wat was dat nu weer? En wat betekent dat precies? En wat gebeurt er dan? -' hoor je constant. Laat je samenvattingen in je tas steken. Als je je leerstof kent hoef je niets meer te herhalen, tenzij je dat zelf wilt. Wanneer ik mijn papieren bovenhaal, word ik alleen maar zenuwachtiger. En als je je les niet zo volledig hebt geleerd en in deze laatste wegtikkende minuten probeert te studeren: vergeet het. 

- Je krijgt een bank toegewezen of je kiest er zelf een. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur van plaatsen binnen het lokaal. Ik ga bijvoorbeeld helemaal vooraan op de eerste rij zitten, liefst nog naast een deur of raam. Zo krijg ik genoeg zuurstof binnen naar mijn zin. Sommigen zitten liever achteraan, zodat ze een goed oog hebben op de groep. Anderen maakt het helemaal niet uit.

- De spullen die je bijhebt: zorg er voor dat je voorzien bent van alle materialen dat je MAG of zelfs MOET gebruiken tijdens het examen! Bijvoorbeeld: rekenmachine is toegelaten, atlas, passer, ... Er zijn altijd wel sukkelaars die iets vergeten en dan moeten wachten tot iemand anders ermee klaar is. Speel je graag held(in) in nood, neem dan iets dubbel mee voor uit te lenen. Verder neem ik àltijd mee: extra kleurenstiften (kleurrijk examen = opvrolijkend examen = opgevrolijkte docent = betere punten ... hopelijk), zakdoeken (een keer niezen, geen zakdoek bij = afvegen aan je mouwen... niet dus) en een flesje water (DORST)

Extra pennetjes en zakdoeken!

- Eet je toch niet zo heel goed 's morgens door de zenuwen? Vul dan je flesje water met grenadinesiroop en water. Is geen wondermiddel, maar geeft je wel snelle suikers. Staat er in het reglement dat je alleen een flesje water op je bank mag hebben? Koop dan een gekleurd flesje (zoals de rode Spa-flesjes) en vul deze met grenadine-oplossing. Niemand dat het ziet! Ruiken daarentegen misschien wel. 

Zie jij of er in de rode fles water zit of grenadine?

- Door de zenuwen kan het wel eens zijn dat je darmen op hol slaan. Helaas is hier niet veel aan te doen, aangezien de oorzaak psychologisch is (faalangst komt vaak voor). Ik maak het mijzelf comfortabel door bijvoorbeeld geen (strakke) broek aan te doen, maar een kleedje dat luchtig rond mijn buik zit. Wanneer je buikpijn zou krijgen, is dat dan toch al een pak aangenamer. Verschillende klasgenoten van me nemen het medicijn Imodium® in, deze zorgt er voor dat je alleszinds geen last meer hebt van diarree. Maar ik betwijfel ten zeerste of dit wel aangeraden is om dit een paar weken aan een stuk in te nemen. 

- Een beetje moe? Drink Nalu! Een beetje caffeïne en je kan er weer tegen aan. Dit vind je o.a. in: koffie, cola, Redbull, Monster,... Geen fan van koffie of de smaak van redbull? Drink dan Nalu: bevat even veel caffeïne (van groene bonen) maar smaakt meer naar frisdrank. 



Heb jij nog meer van die (persoonlijke) tips? Veel succes met jullie examens!

0 reacties:

Een reactie posten

Feel free to leave something