zondag 23 oktober 2011

SANJA'S KITCHEN MADNESS: Whoopie pies



Ja, je leest het goed, WHOOPIE PIES. Whoopie deed me eerder denken aan Yanina's 'woopie' of aan 'poopie' (jep, lekker kinderachtig). Ik kreeg een bakboek vol whoopie pie-recepten in voor mijn verjaardag afgelopen zomer. Nog nooit van whoopie pies gehoord daarvoor, maar toch leek het me leuk om dit te maken! Het bestaat eigenlijk uit 2 delen: het maken van de whoopies (boven en onderkant) en het maken van de vulling. Het is dus eigenlijk een soort sandwish-cake. 


While considered a New England phenomenon and a Pennsylvania Amish tradition, they are increasingly sold throughout the United States. According to food historians, Amish women would bake these desserts (known as hucklebucks at the time) and put them in farmers' lunch pails or lunch boxes. When farmers would find the treats in their lunch, they would shout "Whoopie!" It is thought that the original Whoopie pies may have been made from cake batter leftovers.- Wikipedia
 Allereerst ga je wel een whoopie-bakplaat nodig hebben zoals op de onderstaande foto. Heb je er zo geen? Geen probleem, je kan het deeg ook op bakpapier leggen. Zie wel dat je er niet te dicht opeen legt of ze groeien in elkaar. 


Recept (voor ongeveer 20 volledige) vanille whoopies:

  • 280 gr bloem
  • 1/4 TL natriumbicarbonaat
  • 1/4 TL zout
  • 150 gr boter
  • 135 gr suiker
  • 1 ei + 1 eierdooier
  • 1 TL vanille-extract
  • 100 ml melk
  1. Oven voorverwarmen op ongeveer 180° (Ik doe warme lucht)
  2. Neem een kom en meng daarin de boter met de suiker. Klop op tot deze romig is.
  3. Doe er dan het ei en de eierdooier bij. Klop tot deze helemaal verwerkt is. 
  4. Voeg er dan het vanille-extract bij en de melk. Mengen tot alles goed gemengd is.
  5. Neem een andere kom en zeef daarin de bloem, het natriumbicarbonaat en het zout.
  6. Voeg dan alles bij elkaar en goed kloppen tot alles vermengd is. 
  7. Leg hoopjes op je whoopie pie bakplaat of je bakpapier (let op: maak je hoopjes niet té groot als je kleine whoopies wilt) Baktijd: ongeveer 8-10 min. Als de randjes goudbruin zijn en wanneer je er in prikt en geen deeg aan de prikker hangt, is dit goed.
















 Zo, dat waren de whoopies! Nu de vulling:


Chocolade 'mousse' vulling:
Let op! Deze vulling is voorzien voor ongeveer 40 volledige (kleine) whoopies! Verdubbel het bovenstaande recept of halveer het onderstaande. 

  • 100gr pure chocolade
  • 150gr suiker
  • 3 eiwitten
  • 2 EL honing (lopende)
  • 1 TL vanille-extract


  1.  Laat de chocolade smelten in au bain marie (= zet een pot met water op het vuur, zet daarin een kleinere kom -geen plastic!- met de chocola in)
  2. Doe bij elkaar: de eiwitten, suiker, honing en het vanille-extract. Zet deze kom au bain marie zodat deze zachtjes opwarmt.
  3. Neem een klopper (best een elektrische) en klop minutenlang tot je de suiker niet meer ziet. 
  4. Neem de kom dan uit de au bain marie en klop verder tot een witte massa.
  5. Meng de chocolade in de bekomen witte massa. 













 Ziezo, dit zijn whoopie pies! Ze zijn letterlijk en figuurlijk zwaar om te eten, ze 'vullen' dus echt goed! Lekker bij een tas koffie of warme chocomelk. 


Ik heb in deze post veel foto's gebruikt om elke stap te kunnen tonen. Ik weet nog niet of ik dat zo zal blijven doen in de toekomst, het is wel wat werk. 
Smakelijk!


Cheers,
Sanja


3 opmerkingen:

  1. Daar heb ik nog nooit van gehoord, whoopie pies! Lijkt me wel heel lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met mijn combi magnetron/oven kan ik zo slecht bakken. Hij wordt veel te snel te heet en dan bakt het altijd aan terwijl de taart/cake van binnen nog niet gaar is. Maar deze hoeven er maar even in dus wie weet werkt dat wel!

    Ik ga het tijdens mijn vakantie eens proberen :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedzo! :D Laat maar weten of ze gelukt zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Feel free to leave something