woensdag 14 december 2011

SANJA'S KITCHEN MADNESS: kweeperenkoekjes





Of met eender welke confituur! 


Ik heb me laten inspireren door de blog koekjeshoek. Onlangs postte zij een recept voor confituurkoekjes te maken. Het was zondag, ik had even vrije tijd en zin om te bakken. Neem zeker eens een kijkje op haar blog als je zelf graag koekjes en cakejes bakt, want er zijn leuke recepten op te vinden en handige tips! 


Probleem nummer 1: wij eten geen tot weinig confituur, ook al hebben we het wel in huis. Ze waren nog lang niet over tijd, maar wat was er wel: schimmel à volonté! De foto's ga ik u besparen. Jammer, geen koekjes met gele vruchten of aardbeienconfituur. Maar wat vond ik nog wel in de koelkast: schimmelloze kweeperengelei! Die ziet u uiterst rechts op de foto. De papa heeft die zelf gemaakt van de kweeperen uit de kweeperenboom uit den hof van mijn nonkel. Yes, i'ts a family thing! Dus, daarmee de equivalent van confituur voor de koekskes. 


Het recept heb ik volledig van koekjeshoek, dus alle credits naar ginder!

  • 200gr boter
  • 100 gr suiker
  • 2 eierdooiers
  • 50gr amandelpoeder
  • 250gr bloem
  • confituur naar keuze (of in mijn geval: gelei)
  • Oven voorverwarmen op 170° en de koekjes moeten er ongeveer 15min in. Goudbruin randje = klaar
Het prepareren is easy: gooi alles bij elkaar in een bolkom en begin te mengen en kneden met je handen. Vergeet uw nagellak niet te verwijderen eerst of u vindt later nog verrassingen terug. 
Als je lang genoeg gekneed hebt, zou je dit moeten krijgen:

Het deeg plakte nog een beetje bij mij, maar dat kan geen kwaad. Wikkel het in doorzichtige folie en leg het voor minstens een halfuur in de koelkast.


Dan neem je stukjes van het deeg dat je tot een bolletje rolt. Hoe groter je bol, hoe groter je het koekje wil.


Met mijn vinger duwde ik er putjes in, zodat er plaats wordt gemaakt voor de confituur. Zie wel dat het diep genoeg is, dat de confituur er niet uit gaat lopen in de oven.


Confituriseer en leg op een bakplaat met bakpapier! Vul deze tot hij vol ligt en zet dan in de oven.


Ik was vergeten een VOOR-foto te nemen van de bakplaat voor koekjes, dus hier hebt u een NA-versie! Zoals je ziet, als je je putje niet diep genoeg maakt, of er teveel aan confituur in legt, kan het wel eens overstromen... Maar dat vergalt de smaak niet! 


Omnomnomnom

Cheers!
Sanja


PS: Wiiii, mijn koekjes vielen in de smaak en ik mag ze nog eens maken met Kerst voor bij de koffie!

5 opmerkingen:

  1. Mmm dit soort koekjes zijn echt heerlijk! Jammer genoeg kan ik in onze oven niet bakken :(.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. aah, ziet er lekker uit zeg!♥ Ik ben benieuwd wat je dan allemaal gaat maken voor kerst ;o.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er leuk uit en vrij easy! perfect om eens te doen als ik wat tijd heb en niet weet wat doen! Tof :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke post! Ik ben blij dat je de koekjes net zo lekker vindt als ik ze vond :-) Thx voor de link ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Koekjes zien er goed uit! Ga zeker eens een kijkje nemen in de Koekjeshoek ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Feel free to leave something