vrijdag 12 april 2013

DIY - Acrylverf op nepleer

Op een saaie zondagmiddag wilde ik mijn eentonige zwarte handtas iets extra geven. Ooit had ik bussen acrylverf in spuitvorm gekocht, maar deze bleek niet handig te zijn voor fijn werk. Ik heb dan maar non-transparante witte acrylverf bovengehaald. Wat ik er precies op wilde schilderen is vanzelf opgekomen: PSYCHONAUT, de band van het Lief. Bij gebrek aan bandmerchandise. 

Benodigdheden:

  • Acrylverf (dekkend)
  • Papier
  • Papiertape
  • Breekmes
  • Penselen
  • Matte vernis (als 'topcoat')
  • Voorwerp waar je op gaat schilderen

Ik begon met de letters van de band op te zoeken en heb deze afgeprint. Met een breekmes heb ik de letters eruit gehaald zodat er een patroon overbleef. Met papiertape heb ik het patroon op de handtas gekleefd zodat deze blijft zitten. In de handtas zelf heb ik een aantal dingen in gepropt (zoals kledij), zodat hij 'bol' stond en dus gemakkelijk op geschilderd kon worden. NOTE: bekijk langs welke kant je de handtas meestal draagt. Zo heb ik geschilderd op de kant die nooit tegen mijn lichaam schuurt, kwestie van de verf er zo lang mogelijk op te kunnen houden.
 VOOR


Breng met een penseel de verf aan op de plaatsen waar het patroon uitgesneden is. Laat drogen. Neem het papier er af (voorzichtig, want verf durf ook een laag te vormen op het papier en dus de verf op je voorwerp meenemen) en schilder er opnieuw over. Herhaal dit tot je tevreden bent van de dekking. 






















Patroon en acrylverf


Als laatste gebruikte ik een matte vernis om het geheel af te maken: zo zou de verf iets 
meer waterafstotend zijn en beschermend werken. Je kan dit vergelijken met de topcoat die je aanbrengt na het lakken van je nagels. Acrylverf 'pakt' goed op leer, plakt niet en zou lang zijn kwaliteit moeten behouden. 






















Het resultaat! 

De letters staan enorm scheef, wat ook de bedoeling is (ik hoor jullie nu denken: 'Jaja hoor, zal wel!'). Check out PSYCHONAUT facebook and then you'll know why! 

Cheers!
Sanja ♥

0 reacties:

Een reactie posten

Feel free to leave something